skip to Main Content

Annetaan lasten ideoille siivet

Pikkuyrittäjät on alakouluille suunnattu opinto-ohjelma, jossa oppilaat perustavat oman pikkuyrityksensä. Ohjelma on 18 tunnin maksuton kokonaisuus, joka koostuu 9 teemasta. Kunkin teeman käsittely kestää 1-2 oppituntia. Ohjelma huipentuu myyntitapahtumaan ja tilinpäätösjuhlaan. Pikkuyrittäjät on osa voittoa tavoittelemattoman Nuori Yrittäjyys ry:n toimintaa.

  • 4.-6.-luokkalaisille ja soveltuen 3.-luokkalaiset
  • yhdeksän teemaa, kunkin teeman kesto 1-2 oppituntia
  • osana opetusta
  • vapaavalinnaisena aihekokonaisuutena
  • iltapäiväkerhotoimintana

Opettajalle:

  • valmis oppimateriaalipaketti yrittäjyys- ja työelämätaitojen toteuttamiseen
  • tukea ja koulutusta ohjelman toteuttamiseen
  • uusia yhteistyöverkostoja koulun ja työelämän välille

Mitä saat kun tilaat Pikkuyrittäjät-ohjelman?

  • Opettajan oppaan (Katso oppaan esittelysivut)
  • Pikkuyrittäjän käsikirjat oppilaille
  • Todistukset oppilaille osallistumisesta
  • Pikkuyrittäjät-mobiilipelin
  • Verkkomateriaalit

Opettajalle:

  • valmis oppimateriaalipaketti yrittäjyys- ja kuluttajakasvatuksen toteuttamiseen
  • tukea ja koulutusta ohjelman toteuttamiseen
  • uusia yhteistyöverkostoja koulun ja työelämän välille

Mitä saat kun tilaat Pikkuyrittäjät-ohjelman?

  • Opettajan oppaan (Katso oppaan esittelysivut)
  • Pikkuyrittäjän käsikirjat oppilaille
  • Todistukset oppilaille osallistumisesta
  • Pikkuyrittäjät-mobiilipelin
  • Verkkomateriaalit

1. Ideoille siivet!

Ensimmäisellä kerralla käydään läpi yrittämisen perusteita yleisellä tasolla. Millaisia yrityksiä tunnet? Millaisen yrityksen sinä haluaisit perustaa? Lapset ideoivat joukon liikeideoita, jotka käydään yhdessä läpi. Lopulta 2-4 hengen ryhmiin jakautuneet lapset valitsevat oman liikeideansa ja pohtivat toimintaa yleisellä tasolla.

Ideoille siivet! -kerran teemana on omien vahvuuksien löytäminen ja ryhmässä toimiminen.

PY1
PY3

2. Nimet ja suunnitelmat

Toisella kerralla liikeideaa hiotaan tarkemmin. Käytössämme on kehittämämme Pikkuyrittäjän toimintavihko, jonka avulla lapset pohtivat omaan liikeideaansa liittyviä kysymyksiä. Pikkuyritykselle keksitään myös nimi. Tämän kerran päätteeksi kaikki ryhmät esittelevät oman liikeideansa perusajatuksen ja saavat näin myös esiintymiskokemusta.

Nimet ja suunnitelmat -kerran teemana on liiketoimintasuunnitelma ja rahan kiertokulku lähiyhteiskunnassa.

3. Brändäys

Kolmannella kerralla lapset suunnittelevat yritykselleen graafisen ilmeen ja logon. Tunti pyritään järjestämään yritysvierailuna paikalliseen mainostoimistoon. Jos mainostoimistovierailu ei onnistu niin Pikkuyrittäjät pääsevät tekemään sen videon avulla. Lapset kuulevat yritysilmeen rakentamisesta ja ryhmän jäsenet piirtävät omia logoehdotuksiaan. Lopulta lapset valitsevat yhden logoversion, jonka he esittelevät muille ryhmille.

Logo-kerran teemana on yritysilmeen rakentaminen.

PY6
PY8

4. Myyntitykit liikkeelle!

Neljännellä kerralla valmistaudutaan tuotteiden tai palveluiden myymiseen loppuhuipentumassa. Lapset harjoittelevat esittelemään oman liikeideansa ja kertomaan tuotteidensa tai palveluidensa parhaat puolet ja kilpailuvaltit. Tunnin lopuksi jokainen ryhmä esittelee myyntipuheensa muille. Myyntitykit keksivät Pikkuyritykselleen myös sloganin.

Myyntitykit liikkeelle! -kerran teemana on myyntitaitojen ja asiakaspalvelun harjoittelu esiintymisharjoituksilla.

5. Puhutaan rahasta

Viidennellä kerralla pohditaan tuotteiden ja palveluiden hinnoittelua ja mistä hinta muodostuu. Pikkuyrityksille syntyy omat hinnastot. Lisäksi puhutaan kuiteista, joita lapset antavat myöhemmin loppuhuipentumassa myymistään tuotteista tai palveluista.

PY9
PY5

6. Markkinointi

Kuudennella kerralla lapset tutustuvat erilaisiin markkinointikanaviin ja toteuttavat niihin sopivia mainoksia. Tunnilla käydään läpi erilaisia mainoskanavia aina Tv-mainoksista Youtube-mainoksiin. Tunnilla voidaan toteuttaa myös omat kotisivut helppojen esimerkkien kautta. Lisäksi pohditaan miten yritykset näkyvät sosiaalisen median kanavilla ja mitä hyötyä siitä yrityksille on.

Markkinointi-kerran teemana on tieto- ja viestintäteknisten taitojen eli TVT-taitojen harjoittaminen, sekä erilaisiin tekstilajeihin tutustuminen ja analyyttinen tulkinta.

7. Kohti loppuhuipennusta!

Kaikki alkaa olla valmista. Kotisivut on päivitetty, logo on valmiina, slogan hiottu ja harjoiteltu ulkoa, myyntipuheet on hiottu timanttisiksi ja tuotteet/palvelut on hinnoiteltu. Nyt olemme valmiita loppuhuipentumaan!

PY2
PY4

8. Loppuhuipennus

Pikkuyrittäjien näytön paikka. Loppuhuipentumassa Pikkuyritykset esittäytyvät yleisölle ja asiakkaille. Jokainen pikkuyritys on omalla ständillään ja myy omia tuotteitaan tai palveluitaan. Tuomaristo arvioi yrityksiä eri kategorioissa ja jokainen yritys palkitaan.

9. Tilinpäätösjuhla

Yhdeksännellä kerralla on tilinpäätöksen aika. Loppuhuipennuksessa tehdyt myynnit puretaan ja lasketaan paljonko saatiin voittoa pohjakassan ja materiaalikulujen päälle. Juhlistetaan yhdessä onnistumisia!

PY_kuva
Back To Top