skip to Main Content

Tema 3 – Att branda

Under tredje lektionen bekantar vi oss med att skapa ett företagsimage och skapar en egen logo för miniföretaget. 

Att skapa en företagsprofil betyder i praktiken att barnen planerar en logo och bestämmer vilka färger som ska användas till exempel i företagets reklamer. Under temat bekantar vi oss med olika logon och tar oss också ett kik på vad reklam egentligen går ut på.

I slutet av andra temat har ni:

  • skapat en egen logo för miniföretagen

Mål för den lärande

  • Lär sig om att bygga en företagsprofil 
  • Funderar på den visuella identitetens och logons betydelse för företaget 
  • Skapar företagsprofilen i samarbete med de andra i gruppen
  • Läs mer om målen på Miniföretagare och LP

Tipsbox

Utnyttja gratistjänster när ni gör ert marknadsföringsmaterial. Till Microsoft Word finns t.ex. många gratismallar här. Ni kan också kolla den kostnadsfria grafiktjänsten Canva, där det finns massvis med mallar för snygga broschyrer, bilder för sociala medier och annan grafik. 

Vanliga frågor om lektion 3

F: Hur gör vi om vår klass inte kan besöka en reklambyrå?
S: Ingen fara! De flesta miniföretagargrupper besöker inte en reklambyrå. Ni kan fråga om någon av barnens föräldrar har kännedom om branschen eller titta på videon ”Miniföretagarna på reklambyrån”. 

F: Måste logona göras i digitalt format?
S: Nej. Logorna kan också göras på dator eller om klassen besöker en reklambyrå kan ni fråga om personalen där vill hjälpa med att göra digitala versioner av logor som barnen gjort på papper. De flesta miniföretag ritar helt enkelt logon för hand på ett papper som de tejpar fast vid försäljningsbordets kant!

Vad händer under det tredje temat?

Titta här hur det tredje temat ser ut och hur miniföretagarna tänker.

Videomaterialet är tills vidare tillgängligt på finska
Back To Top