Tema 3 – Att branda
I det tredje temat bekantar sig eleverna med att bygga upp en visuell framtoning för företaget genom att designa en egen logotyp till miniföretaget.
Att skapa en företagsprofil betyder i praktiken att barnen planerar en logo och bestämmer vilka färger som ska användas till exempel i företagets reklamer. Under temat bekantar vi oss med olika logon och tar oss också ett kik på vad reklam egentligen går ut på.
I slutet av andra temat:
- miniföretagens namn har blivit klara
-
eleverna har börjat utveckla logotyper till sina miniföretag och att bygga upp företagens brand.

Eleven:
- bekantar sig med visuella framtoningar av olika slag
-
arbetar på en visuell framtoning och logotyp för miniföretaget tillsammans med sin miniföretagsgrupp.
Webbmaterial

Tipsbox
Utnyttja gratistjänster när ni gör ert marknadsföringsmaterial. Till Microsoft Word finns t.ex. många gratismallar här. Ni kan också kolla den kostnadsfria grafiktjänsten Canva, där det finns massvis med mallar för snygga broschyrer, bilder för sociala medier och annan grafik.
Vanliga frågor om lektion 3
F: Hur gör vi om vår klass inte kan besöka en reklambyrå?
S: Ingen fara! De flesta miniföretagargrupper besöker inte en reklambyrå. Ni kan fråga om någon av barnens föräldrar har kännedom om branschen eller titta på videon ”Miniföretagarna på reklambyrån”.
F: Måste logona göras i digitalt format?
S: Nej. Logorna kan också göras på dator eller om klassen besöker en reklambyrå kan ni fråga om personalen där vill hjälpa med att göra digitala versioner av logor som barnen gjort på papper. De flesta miniföretag ritar helt enkelt logon för hand på ett papper som de tejpar fast vid försäljningsbordets kant!
Vad händer under det tredje temat?
Titta här hur det tredje temat ser ut och hur miniföretagarna tänker.